سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واریس بارداری و راه درمان

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، پیش از قاعدگی و یا یائسگی به علت ضعیف شدن دریچه‌ها می‌تواند منجر به متورم شدن دیواره‌های رگ‎ها ‌شود. هنگامی که دریچه‌ها ضعیف می‌شوند، باعث بیرون زدگی رگ‌ها در زیر پوست می‌شوند که معمولا با عنوان وریدهای واریسی شناخته می‌شود. بسیاری از وریدهای واریسی پس از بارداری ناپدید می‌شوند، اما بعضی از آنها مخصوصا اگر دفعه‌ی دوم یا سوم بارداری باشد یا اگر وریدهای واریسی بیش از حد برجسته باشند از بین نمی‌روند.

دلایل بروز واریس بارداری

حجم اضافی خون که شما در دوران بارداری تولید می‌کنید برای حمایت از دو بدن در حال رشد ضروری است. با این وجود، فشار زیادی روی رگ‌های خونی شما ایجاد می‌کند، به ویژه در رگ‌های پائین پا، که باید در برابر گرانش کار کنند تا همه‌ی این خون‌های اضافی را به قلب شما بازگردانند. علاوه بر آن، فشار رحم در حال رشد بر عروق خونی لگن را فشرده کرده و اثرات آرام کننده رگ ناشی از پروژسترونی که بدن تولید می‌کند باعث می‌شود که شما تا حدود هفته 29 بارداری بسیار مستعد ابتلا به واریس باشید. همچنین وزن نوزاد و جفت جنین، رگ‌های خونی زیر شکم را تحت فشار قرار می‌دهد. زنانی که اضافه وزن دارند، یا زنانی که چند قلو باردار هستند و آنهایی که دارای رگ‌های واریسی از بارداری‌های قبلی هستند، بیشتر مستعد گسترش واریس در دوران بارداری می‌باشند.

علائم واریس در دوران بارداری

در بعضی موارد، تنها علامت وریدهای واریسی در دوران بارداری، قابل رویت بودن رگ‌هاست، اما زنان باردار می‌توانند موارد زیر را نیز تجربه کنند:

  • خارش و ناراحتی در پوست بالای رگ‌ها
  • پاهای متورم (تجمع مایع)
  • گرفتگی عضلانی
  • حساسیت
  • کبودی
  • عارضه‌های پوستی مانند اگزما یا زخم (در موارد شدید)
  • رگ‌های عنکبوتی یا مویرگ‌های شکسته شده

پوشیدن جوراب واریس

فشار درجه‌بندی شده موثرترین راه برای جلوگیری از خیز یا تورم و بهتر کردن گردش خون است. پوشیدن جوراب‌ واریس در دوران بارداری مانع از تجمع خون در رگ‌ها می‌شود و باعث افزایش ضربان قلب بالا هم در مادر و هم در کودک می‌شود.

علاوه بر این، جوراب‌های فشاری ممکن است خطر ابتلا به رگ‌های واریسی در دوران بارداری، التهاب وریدها و ترمبوز را کاهش دهند. فشار درمانی همچنین بسیاری از علائم رایج مانند ورم پا، مچ پا و یا خستگی و درد پاها را کاهش می‌دهد.