سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واریس چیست

واریس، که به واریکوز (varicose) نیز شناخته می‌شوند، زمانی رخ می‌دهند که رگ‌هایتان بزرگ، و منبسط شده و پر از خون می‌شوند. رگ‌های واریسی معمولا متورم و برجسته و دارای رنگ بنفش یا قرمز هستند و اغلب دردناک نیز می‌باشند. این وضعیت، به ویژه در زنان بسیار شایع است. حدود 25 درصد از همه بزرگسالان دارای وریدهای واریسی هستند. در بیشتر موارد، رگ‌های واریسی در پایین پاها ظاهر می‌شوند.

واریس از ریشه یونانی ” واریکس ” به معنی پیچدار گرفته شده است. سیاهرگ های واریسی، سیاهرگ های پیچداری هستند که در نزدیک سطح پوست تشکیل می شوند. احتمال واریسی شدن در همه سیاهرگ ها وجود دارد اما بیشترین مکان ابتلا اندام های پایینی و پاها هستند.

یکی از شایع ترین مشکلات در اشخاصی که مجبورند بنا به مقتضیات شغلی خود به مدت طولانی ایستاده کار کنند، با آن مواجه شده یا می شوند، نوعی اختلال در سیاهرگ است که به آن «واریس» گفته می شود. سیاهرگ های واریسی، در نتیجه اختلال عملکرد دریچه های موجود در سیاهرگ ها ایجاد می شوند. در حالت طبیعی، این دریچه ها از بازگشت خون در مسیر عکس ( به سمت پایین ) جلوگیری می کنند.

وقتی دریچه ها ضعیف شده و دیگر قادر به بسته شدن طبیعی نباشند ، حوضچه هایی از خون در سیاهرگ ها ایجاد می شوند. در نتیجه سیاهرگ ها متسع و واریسی میشوند.

سیاهرگ های عنکبوتی، نوع خفیفی از سیاهرگ های واریسی هستند. آنها کوچکتر و به سطح پوست نزدیکترند و شبیه شبکه عنکبوت به نظر می رسند. اینها چندان خطری ندارند، اما ممکن است از نظر بالینی نگران کننده باشند.

واریس بیماری است که در اثر نارسایی در دریچه های سیاهرگ ها رخ می دهد و منجر به تورم و برآمدگی رگ ها خواهدشد. این عارضه معمولاً در پایین ساق پا، پشت زانو و قوزک رخ می دهد و باعث بد منظرگی و درد شدید شده و حتی در مواردی اجازه ی رسیدن مواد مغذی به پوست و ماهیچه ها را نمی دهد و ممکن است باعث ایجاد زخم شود.

وزن زیاد، ایستادن دراز مدت، رانندگی و نشستن طولانی، لباس های تنگ و در مواردی نارسایی گوارشی و یبوست باعث ایجاد فشار و اختلال در فرم سیاهرگ ها و عدم خونرسانی می شود. برای درمان واریس عموماً از جوراب های تنگ و محکم مخصوص واریس استفاده می شود. نشستن در حالتی که پا پایین تر از سطح قلب قرار نگیرد در بهبود و درمان این عارضه بسیار مؤثر است.

واریس بیشتر در محدوده ساق پا رخ میدهد اگر شما هم مبتلا به واریس هستید و به ورزش کردن علاقه دارید، حتماً تا به حال از خودتان پرسیده اید چه ورزشی برای شما مفید است و از شدت دردتان می کاهد؟

حقیقت این است که حتی ورزشکاران حرفه ای نیز ممکن است به واریس و نارسایی رگ ها دچارشوند. بعضی از حرکات ورزشی خطر ابتلا به واریس و دیگر ناهنجاری های مربوط به رگ ها را افزایش می دهد.