سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی استاندارد روشنایی و چراغ اتاق عمل

 درباره چراغ سیالیتیک (چراغ جراحی یا چراغ اتاغ عمل)

هنگام رفتن به بیمارستان برای انجام جراحی، احتمالاً آخرین چیزی که در مورد آن فکر کرده‌اید روشنایی در اتاق عمل است. در واقع این روشنایی را بصورت پیش فرض در آنجا در نظر می‌گیریم. اما چه چیزی می‌تواند مهم‌تر از این باشد که جراح بتواند هنگام انجام کار خود خوب ببیند؟

روشنایی اتاق عمل امروزه بسیار پیشرفته‌تر از آنچه که در 10 سال قبل بوده است می‌باشد. دیگر فقط در مورد نور نیست بلکه بحث در مورد سیستم‌ها نیز می‌باشد. سیستم روشنایی دیگر تنها به معنی یک نور عالی نیست؛ این روشنایی باید زیر ساختی که امکان تصویر برداری و کنترل را فراهم کند، سیستم‌های کنترلی که می‌توانند چندین وسیله را در اتاق تنظیم کنند و سیستم‌های مسیریابی ویدئویی که برای تصویربرداری دیجیتالی مهیا هستند را ارائه کند.

امروزه چراغ جراحی یا چراغ سیالتیک یکی از وسایل حیاتی جراحان در حین عمل جراحی است. زیرا چراغ‌ جراحی سایه‌ی کمتری ایجاد کرده و امکان دیدن بافت را برای جراح آسانتر می‌نماید. بنابراین مجهز بودن بیمارستان به چراغ‌ سیالتیک جراحی پیشرفته امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. زیرا با فراهم نمودن روشنایی مناسب و نور سرد علاوه بر افزایش تمرکز و راحتی جراح کیفیت جراحی و امکان بهبود بیمار را افزایش می‌دهد.

چراق اتاق عمل (سیالتیک)

انواع نور سایه دارد بجز نوری که از چراغ سیالتیک تولید میشود. سایه گذشته از تاریک کردن موضع عمل به وسیله سر جراح و تیم باعث تغییر رنگ میشود. طول موج نور بازگشتی به چشم جراح باعث میشود رنگ اندام مورد نظر به شکل دیگری دیده شود بنابراین میبایست که عمق نفوذ نور در بافت ها مناسب و استاندارد باشد. چراغ سیالتیک یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین وسایلی است که در اتاق عمل جهت روشن کردن موضع عمل بکار میرود. به دلیل کاربرد طولانی مدت این لامپها باید نوری سرد نیز داشته باشند تا خشکاندن بافتهای بدن به حداقل برسد (نور گرما را به همراه دارد). بازوهای چراغ سیالیتیک به گونه ای طراحی شده که امکان حرکت در جهات مختلف را دارند و در عین حال دسته های بازوی این سیستم قابل استریل میباشند. مهمترین ویژگی های چراغ سیالتیک فامد عبارتند از:

  • برخورداری از نور کافی متناسب با هر نوع عمل جراحی
  • برخورداری از نور مشابه با نور روز
  • ایجاد نور سرد  با استفاده از فیلتر های نوری  مناسب
  • قابلیت نفوذ نور در عمق منطقه عمل
  • ایجاد حداقل سایه در منطقه عمل

از دیگر مزایای چراغ جراحی famed که آنرا از سایر چراغها متمایز میکند عبارتند از:

  • داشتن استوانه نور بلندتر از سایر چراغها به طول 130 سانتی متر به منظور گسترده تر کردن روشنایی منطقه عمل
  • داشتن اندولایت با نور سبز رنگ برای تشخیص بهتر در جراحی های اندوسکپی
  • داشتن باتری پرتابل برای استفاده از چراغ  هنگام قطع برق
  • مولتی کالر بودن چراغ های سیالتیک فامد
  • سادگی ساختار وسهولت تنظیم چراغهای سیالیتیک فامد