سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوالات متداول درباره بتادین

 

 چه زمانی از بتادین استفاده کنم؟

برای درمان بریدگی های کوچک سوختگی و یا خراش و یا زمانی که پزشک شما تجویز کند.

چگونه بتادین به جلوگیری از عفونت زخم کمک می‌کند ؟

آنتی سپتیک های موجود در بتادین از – ید برای کشتن سریع میکروب‌هایی در پوست که ممکن است باعث عفونت شوند، استفاده می‌کنند.

جز تشکیل ‌دهنده فعال در محصولات بتادین چیست ؟

 ید جز تشکیل ‌دهنده فعال در محصولات ضد عفونی کننده بتادین است. ثابت شده که ید – طیف وسیعی از میکروب‌ها را می‌کشد و به جلوگیری از عفونت کمک میکند.

چه مدت است که محصولات بتادین به وجود آمده اند؟

 محصولات ضد عفونی‌کننده بتادین در بیمارستان‌ها برای بیش از 50 سال برای کاهش انواع میکروب مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

چرا وقتی برای اولین بار یک جراحت جزئی را تجربه می‌کنیم برای درمان از ضد عفونی کننده مثل بتادین استفاده می‌شود؟

  بتادین به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند و با اینکار فرآیند التیام را تقویت می‌کند. چرا که عفونت می‌تواند موجب تاخیر در درمان شود.

  مزایای بتادین ضد عفونی کننده در مقابل گندزدا های دیگر چه هستند ؟

بتادین اقدام سریع کشتن میکروب را ممکن می‌کند و در مقابل بسیاری از انواع میکروب‌ها موثر است.  برخی مطالعات نشان داده‌اند که سایر گندزدا ها نظیر الکل و هیدروژن پراکسید می‌تواند در فرآیند درمان اختلال ایجاد کند.

 میتوانم هر روز از بتادین استفاده کنم؟

 برچسب مربوط به استفاده را بخوانید. اگر شرایط ادامه پیدا کند و یا بدتر شود، یا اگر نیاز دارید که بیش از یک هفته از بتادین استفاده کنید، استفاده را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

چطور از بتادین استفاده ‌کنم ؟

 به آرامی منطقه آسیب ‌دیده را تمیز کنید. مقدار کمی از بتادین گندزدا را بر روی آن قسمت بمالید. اگر مایل باشید می‌توانید آن را با یک نوار استریل بپوشانید. این محصول فقط برای استفاده خارجی توصیه میشود.  اگر پس از چند روز استفاده مشاهده کردید که شرایط زخم پایدار بوده و یا بدتر می‌شود بهتر است استفاده از این محصول را متوقف کنید و از یک پزشک کمک بخواهید؛ برای مشخص شدن نتیجه شما باید بیش از یک هفته از این محصول استفاده کنید.

 در چه صورت قبل از استفاده بتادین باید با پزشک مشورت کرد؟

 قبل از استفاده روی جعبه را بخوانید و همانطور که گفته شده آن را مصرف کنید. در صورتی که از بتادینی با درصد ید بالا استفاده میکنید بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. هرگز از بتادین در چشمها و بخش زیادی از بدن استفاده نکنید. اگر به پویدون ایودین حساس هستید، زخم های عمیق و شدید، سوختگی های بالا و جای زخم گاز حیوانات دارید از آن استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

چرا بتادین قهوه‌ای رنگ است؟

رنگ ماده سازنده بتادین – پویدون ایودین – به رنگ طلایی قهوه ای میباشد که عامل رنگ قهوه ای این محصول است.

آیا ممکن است بتادین پوست و یا لباس مرا لکه ‌دار کند ؟

  نه، بتادین پوست، ناخن‌ها و یا مو را برای همیشه لکه ‌دار نخواهد کرد. اگر به طور تصادفی بتادین را بر روی فیبرهای طبیعی مثل پنبه بریزد، معمولا با آب و صابون شسته می‌شود. برای الیاف مصنوعی، بتادین معمولا با کمک پاک ‌کننده آغشته به لکه بر، شسته می‌شوند.

  آیا بتادین می‌تواند واکنش آلرژیک را ایجاد کند ؟

اگر نسبت به ید یا هر نوع ماده دیگری در مواد تشکیل دهنده محصول آلرژی دارید، از آن استفاده نکنید.

  از کجا بدانیم که کدام محصول بهتر است؟

این که شما از کدام یک از محصولات ضد عفونی کننده بتادین استفاده می‌کنید براساس اولویت شخصی است چرا که همه محصولات بتادین حفاظت از زخم‌ها را برای بریدگی‌ها، خراش و سوختگی‌های کوچک فراهم می‌کنند. بتادین ( 10 % povidone – ید ) اولین ابزار کمک‌های اولیه است که به راحتی می‌تواند با یک تکه پنبه و یا پد مخصوص به کار رود ؟ بتادین کرمی ( 5 % povidone ید ) یک کرم ساده برای مصرف خانگی است.

کدام یک از محصولات بتادین برای مصرف خانگی مناسب هستند؟

 اسپری محلول بتادین، بتادین کرمی و بتادین هایی با بسته بندی کوچکتر که درصد ید کمی داشته و برای خانه مناسب هستند.

 

  آیا محصولات بتادین تنها برای استفاده پزشکان در دسترس هستند ؟

محصولات ضد عفونی ‌کننده بتادین توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای بیش از 50 سال به عنوان یک راه حل دفاعی مهم در برابر عفونت‌های موضعی مورد اعتماد قرار گرفته‌اند. بنابراین برخی انواع بتادین فقط برای استفاده حرفه‌ای بوده و برای خرید در فروشگاه‌های خرده‌فروشی در دسترس نیستند. بتادین هایی با درصد ید مناسب مصرف خانگی را میتوان از تمامی خرده فروشی ها، داروخانه ها و فروشگاه های مجازی تهیه کرد.